
GRAMOFONY LENCO W NOMOS
Chcąc zostać posiadaczem fajnego gramofonu nie potrzebujemy kwoty, która wymaga zaciągnięcia kredytu w banku. Okazuje się, że niektóre urządzenia - pomimo, iż nie są nowe - nadal doskonale działają.
Któż z nas nie był ostatnio w audio-markecie i nie patrzył na bogactwo marek pod jakim uginają się sklepowe półki. Cześć z tych firm istnieje na rynku od kilkudziesięciu lat i telewizory SONY, urządzenia Marantz czy zestawy głośnikowe JBL, które towarzyszyły kiedyś naszym rodzicom, jako marki lub urządzenia przetrwały do dziś. Wiele się oczywiście zmieniło: postęp technologiczny pokazał nowe możliwości, ulegliśmy modzie na wygodę i zapomnieliśmy o tym, że kiedyś nieprzerwane słuchanie muzyki trwało maksymalnie 20 minut i związane było z długością zapisanego dźwięku na jednej stronie winylowej płyty.
Jedną z firm, o której warto przypomnieć jest marka LENCO, będąca niegdyś jednym z największych europejskich producentów gramofonów. Założona w roku 1946 przez szwajcarską parę Fritz oraz Marie Laeng była efektem technologicznej fascynacji zarówno dźwiękiem jak i możliwościami pomnożenia majątku. Szwajcaria, dla której wojna była stosunkowo spokojnym czasem wydawała się idealnym miejscem ay tego typu działalność rozpocząć.
Na bazie ogromnego zapotrzebowania i wynikającego z niego popytu na gramofony, otworzyli oni małą fabrykę, której nazwa zaczerpnięto z połączenia nazwisk jej twórców. Produkowane przez nich gramofony były niezawodne, a firma słynęła z doskonałej obsługi technicznej. Reputacja marki budowana była głównie na bazie tej iście szwajcarskiej perfekcyjności. W roku 1960 firma Lenco wkroczyła na rynek systemów HiFi. Pokazała gramofon, który posiadał wyjątkowo ciężkie ramię. które było także później sprzedawane oddzielnie. Urządzenie to, dzięki swojej jakości oraz rozsądnej cenie, było pierwszym wyborem producentów wytwarzających wysokiej jakości systemy dźwiękowe.
Najpopularniejszym gramofonem firmy Lenco w tamtym czasie był model L 75. Został on wprowadzony na rynek w roku 1967. Wiele osób uważa, że spokojnie zasługuje on na miano analogowego Harleya-Davidsona. Stosunkowo prosta i niezwykle solidna konstrukcja, pozwoliły przetrwać setkom tych gramofonów do dnia dzisiejszego. Jego głównymi składowymi są napęd, dziś powiedzielibyśmy masywne i proste (choć oczywiście krzywe) ramię oraz - z oczywistych powodów - drewniana plinta to główne cechy rozpoznawcze tego pomnikowego urządzenia.
Lenco rozwijało się przez kolejne lata, a popyt na urządzenia HiFi właściwie rósł w tamtych czasach w sposób nieprzerwany. Firma zbierała same laury - zarówno z powodu jakości produktów, obsługi i modelu zarządzania całym przedsięwzięciem. Lenco zatrudniało wówczas około 1000 osób. Utrzymywano trzy centra produkcyjne oraz eksportowano produkty do 80 krajów na wszystkich kontynentach. Złote czasy firmy powoli dobiegały końca. W 1974 zmarła Marie Laeng, kryzys na rynku paliw wymusił redukcję zatrudnienia i w 1978 roku firma ostatecznie ogłosiła się bankrutem. Marka powoli znikała z rynku, a po przejęciu przez firmę Horst Neugebauer KG zmieniła swój profil i pozostał po niej jedynie znak firmowy. Do połowy lat dziewięćdziesiątych firma ta wprowadziła nadal poz znakiem LENCO szeroki wachlarz produktów elektronicznych, ale sukcesu produkowanych niegdyś gramofonów nie udało się już powtórzyć. W roku 1997 Lenco zostało przejęte przez holenderską firmę Lenco STL Group z siedzibą w Nuth, w Holandii. Jeśli ktoś jest ciekawy tego czym zajmuje się dziś - zapraszamy na stronę marki.
Gramofon LENCO L452
Gramofon Lenco L452 - to jeden z najlepiej rozpoznawalnych produktów szwajcarskiej firmy. Prezentowany egzemplarz posiada piękną, customową plintę w okleinie z egzotycznego drewna oraz oryginalny napęd paskowy. Prędkości obrotowe: 33/45 RPM, płynna regulacja obrotów za pomocą tarczy stroboskopowej. Gramofon jest po starannej renowacji, przystosowany do użycia w dowolnym systemie audio. Wymieniono w nim między innymi całe okablowanie. Wkładka STANTON 500.
Cena: 3.000 zł
Napęd rolkowy (zwany idlerowym) - pod koniec lat 60 napędy tego typu osiągnęły swoją ostateczną wersję. Te dość skomplikowane mechanizmy można umiejscowić gdzieś pomiędzy belt-drive i direct-drive. Zespół kółek lub zębatek napędzany jest silnikiem, który styka się z wklęsłym od spodu talerzem. Część napędowa to oczywiście walec lub kółko z tworzywa sztucznego, które przenosi moment obrotowy ze wspomnianego mechanizmu na metalowy najczęściej talerz. Zaletą tych mechanizmów jest charakterystyczny dźwięk. Remontowane stare idlery często przekładane są do nowoczesnych plint, czego efekt to trudno osiągalne, przy pomocy innych vintageowych rozwiązań, brzmienie.
![]() |
Gramofon LENCO L133 |
|
![]() |
Gramofon LENCO L78 |
Gramofon LENCO L133
Gramofon LENCO L78