
Polak daje radę - platforma pneumatyczna STACORE
Jeśli uznamy, że centrum audiofilskiego wszechświata stanowi to na czym stoi nasz sprzęt - to oczywiście musimy przygotować się na wydatek. Platforma antywibracyjna STACORE to doskonałe miejsce dla odtwarzacza CD, DAC-a, wzmacniacza, kolumn a przede wszystkim analogowego gramofonu i urządzeń lampowych.
W sklepie NOMOS - który jak każdy prawie warszawiak wie - sprzedaje między innymi gramofony, pojawili się "dwaj ludzie z szafą". Przyjechali z Trójmiasta we wspomnianej szafie, a dokładniej dość sporych rozmiarów drewnianym case, przywieźli platformę, o której marzą zapewne wszyscy, których denerwują wibracje oraz ich zgubny wpływ na brzmienie muzyki z płyt winylowych.
Platforma STACORE jest dość ciężka. Po krótkiej rozmowie z jej konstruktorami okazało się, też, że nie posiada dokładnego odpowiednika w Polsce i Europie, gdyż w przeciwieństwie do przemalowywanych platform mikroskopowych była tworzona od początku na potrzeby audio.
PLATFORMA ANTYWIBRACYJNA
Zasada działania wydaje się prosta: poduszka powietrzna ma za zadanie odprząc mebel na którym stoi nasze urządzenie audio od na przykład gramofonu. Dla audiofilów będzie to oczywiście niezwykle istotne przy odtwarzaniu muzyki z płyt analogowych, w których nawet najmniejsza wibracja wpływa na dźwięk reprodukowany przez igłę gramofonu, ale okazuje się że jest to także doskonałe rozwiązanie dla CD i urządzeń lampowych - oczywiście ze względu na osiągnięty wysoki współczynnik tłumienia drgań.
Zbudowana ze skały amorficznej platforma STACORE to dwie kamienne płyty oddzielone antywibracyjnymi przekładkami, spoczywające na prostokątnym postumencie. Na jego prawym boku widać trzy zawory, manometr i złącze, za pomocą którego do trzech komór ciśnieniowych, wtłaczane jest powietrze.
Znajdujące się na spodzie poduszki pompowane są wstępnie do ok. 3 bar, a następnie całość poziomowana jest przy pomocy zaworów, którymi wypuszczane jest powietrze. Ciśnienie osiąga ostatecznie wartość od 1.5 do 2.0 bar.
Przy takim wstępnym ustawieniu niezastąpiona okazała się zwyczajna poziomica.
Proste narzędzie jakim jest telefon z Vibrometrem pokazało wyraźną zmianę poziomu drgań. Nie jest to oczywiście żaden profesjonalny przyrząd, ale doskonale obrazuje wpływ platformy na gramofon.
Przy okazji prezentacji w Warszawie o krótką rozmowę poprosiliśmy Pana Bogdana Stasiaka - konstruktora i współwłaściciela firmy.
Kim są właściciele STACORE?
Oboje jesteśmy ludźmi o ścisłych umysłach: Jarek Korbicz jest doktorem fizyki na Politechnice Gdańskiej ja natomiast inżynierem mechanikiem i zajmuję się zagadnieniami związanymi z obróbką skrawaniem. Za pomysł odpowiada Jarek Korbicz natomiast konstrukcję rozwijamy oboje.
Jak doszło do powstania platformy STACORE?
Pneumatyczna platforma antywibracyjna STACORE to znacznie zmniejszona i zmodyfikowana wersja autorskiej konstrukcji, którą wykonał na własne potrzeby Jarek. Skuteczność zastosowanych tam rozwiązań i materiałów skłoniły nas do wspólnej pracy nad bardziej uniwersalnym urządzeniem, które mogłoby być dostępne większej rzeszy audiofilów. Gruntowne badania platformy przeprowadził dr hab. inż. Marcin Chodźko kierownik Laboratorium Badań Maszyn i Urządzeń Mechanicznych Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.
Przygotowujemy obecnie dokumentację, która będzie z jednej strony profesjonalnym opisem jej właściwości, ale zdając sobie sprawę, że czytać to będą głównie ludzie, którzy nie zawsze rozumieją język techniczny - chcemy ten opis przetłumaczyć, używając sformułowań zrozumiałych dla przeciętnego audiofila. Wkrótce zatem ukaże się informacja o badaniach, właściwościach, przedstawimy sposób i metodologię badań, wykresy z tzw "funkcją przejścia" na których widać dokładnie skalę tłumienia.
Najważniejsze w tym wszystkim są odsłuchy. Jesteśmy obecnie na etapie zbierania doświadczeń, odwiedzamy różnie miejsca - głównie salony audio. Prezentujemy ją pod jak największą i jak najbardziej różnorodną ilością sprzętu.
Proszę powiedzieć pod czym platforma się sprawdza najlepiej?
Intuicja podpowiada nam, że po gramofonie najlepszymi urządzeniami do testowania skuteczności naszego urządzenia będą urządzenia lampowe. Lampy są niezwykle czułe na wibracje, wpływ mikrodrgań na pracę, sposób przekazywania dźwięku i jego barwę jest mocno niedoceniany.
Lampy są bardziej czułe niż gramofon?
Te na dużych lampach tak, wiem że może to dziwić, ale tak właśnie jest. Dokonywaliśmy także odsłuchów w salonie TOP HiFi & Video Design w Sopocie i tam właśnie po raz pierwszy usłyszeliśmy jak wielki wpływ platforma STACORE ma na działanie odtwarzacza CD. W tym odsłuchu porównanie jej wpływu na gramofon i źródło cyfrowe jakim był odtwarzacz CD, zdecydowanie przechyliło szalę na korzyść CD. To był dość wysoki model - Gryphon SCORPIO i wydaje się, że do takich urządzeń ta platforma najlepszym partnerem.
Dalecy jesteśmy formułowania uogólnień, wyrokując jednoznacznie, że na gramofon działa lepiej lub gorzej a na odtwarzacz CD zawsze rewelacyjnie. Prawdę pokazują nam spotkania, dzięki którym możemy zaprezentować go we współpracy z różnorodnym sprzętem. Jesteśmy bardzo powściągliwi w jednoznacznych ocenach i proponujemy próby empiryczne, które jednoznacznie pokazują no co platforma STACORE ma największy wpływ.
Chciałbym teraz zapytać o kilka aspektów technicznych. Czy wysokość ciśnienia w poduszkach pneumatycznych ma wpływ na poziom separacji?
Pod platformą znajdują się trzy poduszki, które głównie służą do odprzęgania. Ich drugą funkcją jest poziomowanie. Cieśninie regulowane jest zaworami. Sztywna konstrukcja dwóch łupkowych płyt tworzy wypadkową tych ciśnień. Wielkość amplitudy drgań jest tak mała, że najistotniejsza ze względu na stojące na platformie urządzenie będzie ta wypadkowa a nie wpływ wartości pojedynczego ciśnienia w każdej z trzech poduszek.
Czy jakieś urządzenie na świecie lub w europie działa na podobnej zasadzie?
Z tego co mi wiadomo w Europie nie ma podobnego urządzenia. W USA istnieją konstrukcje, które są w pewnym sensie podobne. Platformy pneumatyczne są tam używane w laboratoriach, w których pracują precyzyjne mikroskopy. Widziałem takie platformy mikroskopowe, przemalowane na czarny kolor i sprzedawane jako audiofilskie.
Z uwagi na parametry, sprowadzanie ich do Europy jest nieopłacalne. Platforma STACORE waży około 40 kg, przypuszczam, że te o których wspomniałem nie są wiele lżejsze. Poza tym zaznaczam, że nie są to konstrukcje od początku dedykowane do audio – tak jak nasza.
Jaki materiał wykorzystaliście w konstrukcji?
Jest to skała amorficzna, którą potocznie nazywa się łupkiem. Jest ona bardzo miękka i powoduje sama z siebie niezwykle skuteczne tłumienie drgań w dość szerokim zakresie. Najbardziej uciążliwe drgania o niskich częstościach odprzęgają stopy pneumatyczne, natomiast łupek doskonale wchodzi z tłumieniem wyższych częstotliwości.
Czyli nie powszechnie stosowany granit?
Zdecydowanie nie granit! W wielu salonach widzimy stoliki i platformy zrobione z granitu, który moim zdaniem nie nadaje się do tego typu zastosowań. Dowodem może być to, że uderzając w niego on odzywa się dźwiękiem, czyli rezonuje i - mówiąc dosłownie - gra przez kilka sekund. Jeśli mówimy o tłumieniu drgań jest to jeden z najgorszych materiałów.
Mam nadzieję, że spotkamy się na w Warszawie na Audio Video Show.
No tak, wybieramy się i zapewne nasza platforma będzie stała w którymś z pokoi. Dopóki nasza strona nie ruszy jedynym kontaktem z nami pozostaje adres e-mail: [email protected] i telefon: 505 227 448
Dziękuję za rozmowę.
foto: infoaudio.pl
STACORE to połączenie dwóch słów angielskich: „stabilization” – stabilizacja i „core” – sedno, jądro. Naszą krótką historię należałoby rozpocząć w dniu kiedy Jarek po przeprowadzce na poddasze do starej kamiennicy w centrum Gdańska uruchomił swój gramofon EMT 930, założył STAX-y i włączył płytę. Szybko okazało się, że albo znajdzie skuteczny sposób na odseparowanie swojego sprzętu od chybotliwej podłogi albo przenoszone przez konstrukcje budynku drgania będą informowały go o codziennym życiu sąsiadów. Parę lat poszukiwań, testowania różnych rozwiązań i materiałów niejednokrotnie podpowiadanych przez ludzi zapoznawanych na wielu międzynarodowych forach doprowadziły do skonstruowania platformy a właściwie zaawansowanej materiałowo półtonowej podstawy o zawieszeniu pneumatycznym. Dopiero ta konstrukcja spełniła wszystkie bardzo wysoko postawione wymagania. Wykorzystując nagromadzone wcześniej materiały i posiadaną już ogromną wiedzę, wspólnie zbudowaliśmy pierwszą, bardzo skuteczną, pneumatyczną platformę antywibracyjną o znacznie zmniejszonej masie i gabarytach. STACORE to również pierwsze sylaby naszych nazwisk Bogdana STASIAKA i Jarka KORBICZA.