


FYNE AUDIO: przepotężny VINTAGE FIFTEEN i mini FIVE + 703SP i 702SP czyli prawie flagowce w dobrej cenie
Nie wiem, czy istnieje druga taka firma, która w równie krótkim czasie stałaby się marka równie rozpoznawalną i konkurującą ze starymi wyjadaczami jak równy z równym?
Szkoci nie dość, że systematycznie rozbudowują portfolio o modele coraz wyższe, to starają się również pamiętać o mniej zamożnych klientach, oferując serie oznaczone symbolem „SP”.
Gwiazdą i ozdobą ekspozycji były najpotężniejsze z dotychczasowych konstrukcji VINTAGE FIFTEEN, które miały swoją premierę w lutym na wystawie w Bristolu, ale na Starym Kontynencie pojawił się pierwszy raz (głośnik IsoFlare 380 mm) / ciemne Fyne Audio 703SP
(kliknij)
W tym roku przywieźliśmy ze sobą aż pięć nowości: 703SP, 702SP, centralny F57SP-8, VINTAGE FIFTEEN i VINTAGE FIVE.
Projektując 703SP chcieliśmy udoskonalić to, co robiliśmy do tej pory, wzięliśmy więc funkcjonalność z modelu F1 i włożyliśmy ją w obudowy z serii 700. Chcieliśmy w ten sposób udostępnić najlepsze możliwe technologie większemu gronu odbiorców.
Dokładnie to samo zrobiliśmy już wcześniej biorąc przetworniki z serii 700 i umieszczając je w korpusach z serii 500. Jesteśmy głęboko przekonani, że dobre brzmienie powinno być w zasięgu wszystkich, a przynajmniej bardzo wielu ludzi.
Oczywiście cieszylibyśmy się, gdyby wszyscy kupowali F1-12, bo to cel, do którego warto dążyć, ale jednocześnie mamy świadomość, że jesteśmy w stanie dostarczyć bardzo zbliżony osiągami produkt w atrakcyjniejszej cenie i to właśnie zrobiliśmy.
Fyne Audio 703SP wyglądają i grają luksusowo
Znany klasyk VINTAGE TWELVE i dopiero zapowiadany malutki VINTAGE FIVE
(kliknij)
Ostatnia z nowości — kanał centralny F57SP-8
F57SP-8 jest 8” uzupełnieniem oferty dedykowanej do kina domowego, jako uzupełnienie kolumn F500SP i F700 (istnieje też wersja 6”). Trudno wręcz sobie wyobrazić jak wspaniale musi się oglądać filmy posiadając tak duży kanał centralny...
Flagowce: F1-12S / F1-10S / F1-8S
(kliknij)
Jeździmy na wiele wystaw i wszędzie staramy się działać podobnie — używamy systemów audio podobnych do tego, co ludzie zwykli mieć w domu i puszczamy też taką muzykę. Uważamy, że tak jest fair — by prezentować muzykę w podobnych warunkach do domowych i pokazywać jak ona może dobrze brzmieć przy użyciu naszych najlepszych technologii.
Jako firma mamy zaledwie 6 lat, a dokładnie tyle nam stuknie w lipcu i wierz mi, że biznes idzie znakomicie, a stoją za nim Andrzej Sosna, który był wcześniej dyrektorem zarządzającym w Tannoy, oraz dr Paul Mills, który zaprojektował dosłownie każdy głośnik, zwrotnicę i kolumnę stojąca w tym pokoju — to nasz geniusz akustyki (też z Tannoy — red.).
703SP i 702SP posiadają otwór bass-reflex promieniujący w dół — jednym z komponentów zaadaptowanych z F1 jest masywna podstawa BassTrax Tractrix pozwalająca na bardzo „gładkie” rozpraszanie basu w zakresie 360 stopni
(kliknij)
Zwrotnice zamiast na cienkiej płytce laminowanej są montowana na płycie wiórowej, w sumie to całkiem sprytny pomysł zmniejszający mikro drgania elementów / wszystko jest dodatkowo przyklejone na amen
(kliknij)
Część modeli posiada pokrętło „Presence” pozwalające na płynne modyfikowanie pasma „do smaku”
/ głośniki IsoFlare budowane są wokół sztywnego kosza odlanego z aluminium
To akurat przetwornik punktowy IsoFlare 10”, ale i tak widać jak potężny system napędowy posiada / część audiofilów uważa, że nie ma lepszego źródła niż źródło punktowe i mają rację, natomiast inni uważają, że kilka wyspecjalizowanych przetworników jest w stanie zrobić to samo i też mają rację :)
(kliknij)
Dr Paul Mills (konstruktor): W 703SP, 702SP poczyniliśmy sporo zmian i udoskonaleń, by podnieść poprzeczkę i zbliżyć je do osiągów F1. Mamy więc ciężką i rozbudowaną podstawę z metalu, która oprócz poprawionej stabilności znakomicie poprawiła prezentację basu. Wymieniliśmy ferrofluid na inną metodę chłodzenia, co zaowocowało lepszym wypełnieniem środka i słodką górą pasma. Również w zwrotnicach wykorzystaliśmy podzespoły wyższej jakości oraz okablowanie wewnętrzne Neotech zamiast Van Den Hul, identyczne do tego z F1.
Warto też zwrócić uwagę na VINTAGE FIFTEEN, które posiadają pierwszy zbudowany przez nas przetwornik w rozmiarze 15” — to ogromny postęp w stosunku do 12”. Stworzyliśmy nowy kosz, nową membranę i nowy system napędowy, które będą w stanie „udźwignąć” rozmiar i wydajność tego głośnika.
Czy masz jakiś ulubiony model z zaprojektowania którego jesteś wyjątkowo dumny?
To trudne pytanie, ponieważ zaprojektowałem ich w życiu bardzo wiele. Oczywiście największe z kolumn zawsze robią ogromne wrażenie swoimi możliwościami, ale gdybym miał wskazać jedną, jedyną konstrukcję to byłaby to VINTAGE FIVE.
To piękny malutki głośnik, który w rzeczywistości gra znacznie większym dźwiękiem niż mógłbyś się po nim spodziewać. Używam go w swoim domu od 3 miesięcy i jestem pod nieustannym wrażeniem jego możliwości — śliczne maleństwo ze wspaniałym dźwiękiem.
Dr Paul Mills legenda branży, człowiek, który przez lata stał za sukcesami Tannoy'a, a obecnie Fyne Audio oraz piszący te słowa Waldemar Nowak, a na zdjęciu otwierającym artykuł prezes Andrzej Sosna / w kadrze VINTAGE FIVE