


OPERA LOUDSPEAKERS: Prima v2 i Quinta v2 - monopol na beton złamany
Premiery, premierami (mowa o Audio Video Show 2024), ale tak naprawdę liczy się chwila, gdy dany produkt staje się dostępny w handlu i taki dzień nadszedł dla ekipy Unison Research / Opera i ich nowych konstrukcji kolumn — podłogowej Quinta v2, oraz podstawkowej Prima v2.
Od razu się przyznaję, że nie znam wszystkich wykończeń powierzchni u wszystkich producentów świata, ale wydaje mi się, że do tej pory monopol na beton strukturalny dzierżył FOCAL, więc zgodnie z moją wiedzą ogłaszam, że niniejszym ów monopol został złamany
/ zwykle w naturze wygląda to lepiej niż na zdjęciach — Prima v2
Info dystrybutora: Innowacyjna konstrukcja Prima v2 oferuje precyzję brzmienia na zupełnie nowym poziomie, to efekt wieloletnich badań nad akustyką zamkniętych przestrzeni. Zmiana proporcji obudowy, oraz zastosowanie wysokiej gęstości materiału tłumiącego pozwoliły na drastyczne ograniczenie rezonansów i poprawę klarowności dźwięku.
Współpraca z renomowanym duńskim producentem przetworników Scan Speak zaowocowała zastosowaniem ich rozwiązań o wyjątkowych parametrach. Precyzyjnie dobrane materiały oraz modyfikacja układu magnetycznego zapewniają błyskawiczną reakcję w zakresie średnich i niskich częstotliwości, co przekłada się na naturalną i dynamiczną reprodukcję dźwięku.
Zaawansowana zwrotnica, oparta na najwyższej klasy komponentach Vishay i Mundorf, gwarantuje doskonałą spójność tonalną i transparentność brzmienia. Dodatkowe optymalizacje w układzie elektrycznym pozwoliły na osiągnięcie niezwykle stabilnej charakterystyki dźwiękowej nawet przy wysokich poziomach głośności.
Tyle materiały prasowe, natomiast kto był na demo wychodził zauroczony zarówno kolumnami, jak i trójką nowych wzmacniaczy lampowych, które otwierają kolejny rozdział jakości brzmienia dostępnego z lampowców.
Prima v2 debiutują w cenie sugerowanej: 11.998 zł / para
Prima v2 są dostępne w trzech wykończeniach: Rosewood, Cement Gray i Oak, z czego tu widzimy drewno różane (dąb nie pojawił się w press packu), natomiast sfotografowałem go na wystawie i tam proponuję go obejrzeć (te jaśniejsze)
Specyfikacja techniczna:
- Typ: dwudrożna kolumna podstawkowa o konstrukcji Bass-Reflex
- Przetwornik wysokotonowy: 26 mm z miękką kopułką, podwójny magnes ferrytowy, aluminiowa płyta frontowa
- Przetwornik średnio-niskotonowy: 180 mm czarna, anodyzowana membrana aluminiowa, magnes ferrytowy
- Czułość (2.83V/1m): 90 dB
- Pasmo przenoszenia (-3 dB): 50 — 21.000 Hz
- Impedancja nominalna: 6 omów (min. 3,8 oma)
- Moc maksymalna: 100 W
- Rekomendowana moc wzmacniacza: 35 — 100 W
- Częstotliwość zwrotnicy: 2.500 Hz
- Wymiary:; 237 x 428 x 390 mm
- Waga netto: 14 kg
Quinta v2 — bezdyskusyjnie Włosi mają wyczucie stylu jak mało kto
(kliknij)
Nowa Opera Quinta v2 to rozwinięcie poprzedniego modelu, oferujące 91 dB czułości, co zapewnia wyjątkową dynamikę i liniową odpowiedź nawet przy wysokich poziomach sygnału. Ograniczona rotacja fazowa sprawia, że głośnik jest łatwy do wysterowania, nawet przez wzmacniacze o niższej mocy.
Współpraca ze Scan Speak pozwoliła stworzyć nowe przetworniki o szerokim paśmie, wysokiej czułości i minimalnych zniekształceniach. Aluminiowe membrany charakteryzują się zaskakująco niską częstotliwością rezonansową, co przekłada się na jeszcze bardziej precyzyjne brzmienie. Średniotonowy przetwornik podąża za tą samą filozofią konstrukcyjną, a 26-milimetrowy tweeter z miękką kopułką gwarantuje wyjątkową szczegółowość wysokich tonów.
Nowa konstrukcja obudowy została zoptymalizowana pod kątem eliminacji fal stojących i wewnętrznych odbić. Brak równoległych ścian i precyzyjne proporcje minimalizują rezonanse, co znacząco poprawia klarowność średnich częstotliwości. Dzięki zaawansowanej analizie ciśnienia akustycznego obudowa została dostrojona tak, by redukować wibracje do poziomu poniżej średniego szumu otoczenia.
Zwrotnica została zaprojektowana z myślą o doskonałej spójności fazowej między przetwornikami, w tym w krytycznym zakresie średnio-wysokotonowym. Użycie komponentów najwyższej klasy – rezystorów Vishay i kondensatorów Mundorf – pozwala uzyskać pełną głębię sceny dźwiękowej oraz precyzyjne odwzorowanie planów muzycznych.
A przekładając to na ludzki, kolumny po prostu doskonale brzmiały i czuć było, że zostały zaprojektowane z uwzględnieniem potrzeb wzmacniaczy lampowych o wyraźnie niższych mocach od tranzystorowych. Z jednej strony słychać było wciągająca muzykalność duetu średnio-wysokotonowego, a z drugiej solidnego basowego kopa, który nie wymaga subwooferowego wspomagania. Innymi słowy do muzyki jak ulał i "Szeregowiec Rayan" sobie postrzela.
Dostępna kolorystyka identyczna jak mniejszych kolumn, natomiast zalecana cena dwa i ciut raza wyższa, acz jak na to brzmienie adekwatna: 26.998 zł / para.
Specyfikacja techniczna:
- Typ: trójdrożna kolumna podłogowa o konstrukcji Bass-Reflex z portami na tylnej ściance
- Przetwornik wysokotonowy: 26 mm z miękką kopułką, podwójny magnes ferrytowy, aluminiowa płyta frontowa
- Przetwornik średniotonowy: 150 mm membrana z powlekanego włókna szklanego, magnes ferrytowy
- Przetworniki niskotonowe: 2x 180 mm anodyzowane membrany aluminiowe, magnesy ferrytowe
- Czułość (2.83V/1m): 91 dB
- Pasmo przenoszenia (-3 dB): 42 — 21.000 Hz
- Impedancja nominalna: 6 omów (min. 4,3 oma)
- Moc maksymalna: 200 W
- Rekomendowana moc wzmacniacza: 25 — 100 W
- Częstotliwość zwrotnicy: 250 — 2 300 Hz
- Wymiary: 319 x 1158 x 529 mm
- Waga netto: 39 kg
A tak wyglądały w realu na AVS 2024, dopiero z bliska widać takie smaczki jak pokrycie ze skóry,
czy delikatnie frezowane okładziny boczne
(kliknij)