

Mads Klifoth dla INFOAUDIO - premiera serii QR
Mads pełni obecnie funkcję CEO w firmie, którą przed laty założył jego ojciec Ole Klifoth. 1 września - w dniu polskiej premiery serii QR prezentujemy krótki wywiad z Madsem. Opowie on nam o najnowszych projektach firmy Audiovector, osobistym spojrzeniu na przyszłość audio oraz konstrukcjach, które być może wkrótce zrewolucjonizują świat kolumn głośnikowych.
Przy okazji tej premiery warto napisać kilka dodatkowych zdań. Polska to pierwszy kraj w którym oficjalnie pokazano nową serię QR. Mogliśmy je co prawda zobaczyć wiosną na wystawie w Monachium, ale oficjalnie można je kupić od 1 września. Polski dystrybutor marki Audiovector - firma VOICE - dołożyła wszelkich starań, aby znalazły się one w tym właśnie dniu we wszystkich sklepach, które oferują markę Audiovector. Niestety, zainteresowanie serią QR jest tak duże, że premiera w wielu miejscach została przesunięta o kilka dni lub nawet tygodni. Do zapowiadanych dwóch podstawowych kolorów (Piano Black oraz White Silk) dodano wykończenie w kolorze Walnut Veneer.
Zapraszamy do lektury krótkigo wywiadu. Po raz kolejny Mads Klifoth pokazał, że jest bardzo normalnym facetem, który z pasją zajmuje się tym, co lubi najbardziej - projektuje i produkuje kolumny głośnikowe.
INFOAUDIO.PL: Mads, porozmawiajmy o waszej wielkiej premierze: serii QR. Temat w Polsce jest tak gorący, że aż parzy: możesz nam trochę opowiedzieć o aspektach technicznych tej serii?
Mads Klifoth: Oba przetworniki opracowaliśmy sami. Woofer ma membranę o konstrukcji kanapkowej: dwie warstwy aluminium, a pomiędzy nimi pianka i klej. Dzięki temu to wytrzymały głośnik, pozbawiony szkodliwych rezonansów membrany. Dzięki podwójnemu układowi magnetycznemu, jest też bardzo szybki. AMT jest wykonany z materiału „gold Leaf”, który umieszczono w podwójnej komorze, co zabezpiecza go przed uszkodzeniami i zapewnia dużą wytrzymałość mocową. Wykorzystujemy również filtr S-STOP - to ta drobna siateczka, która wygląda jak filtr POP-UP na mikrofonach studyjnych. Nie jest tak bez powodu: filtruje ona silne „s” i „t”z dźwięku. Zupełnie jak wczesny Bruce Springsteen: ciągle „ssssss” i „ttttt”, dokładnie te dźwięki odfiltrowujemy. Nowy AMT pozwala osiągnąć pasmo przenoszenia aż do 100 kHz, z czego też jesteśmy bardzo dumni.
INFOAUDIO.PL: Brzmi imponująco, zwłaszcza w swojej klasie cenowej. Czy planujecie rozszerzyć serię QR o inne konstrukcje?
Mads Klifoth: Tak, rozszerzymy. Dostarczymy kilka nowych produktów: głośnik centralny, subwoofer oraz głośniki naścienne o charakterystyce dipolowej. Dzięki temu można będzie stworzyć system stereo lub kina domowego. Z drugiej strony, można użyć głośników naściennych i subwoofera jako idealnego rozwiązania dla mniejszych pomieszczeń, klientów z mniejszym budżetem czy w sytuacjach gdy żona nie zgadza się na coś większego…
Dla klientów takich jak my QR1 i QR3 same w sobie mają sporo basu - tego dobrego, kontrolowanego oczywiście. Dla typowego odbiorcy subwoofer może być konieczny, zwłaszcza w przypadku organizowania imprez. Zestroiliśmy kolumny gdzieś pomiędzy audiofilizmem, a typowym konsumentem. Możesz słuchać na dobrym systemie z dobrych nagrań i otrzymać audiofilski dźwięk lub możesz słuchać z czegoś tańszego, z plików mp3 i nie krwawić z uszu - jak to często bywa w takich sytuacjach.
INFOAUDIO.PL: Nie jest to coś, co spotyka się zbyt często, uniwersalne i zbalansowane zestawy. Dotarcie do tego punktu musiało być ciężkie…
Mads Klifoth: Tak, to wymaga sporo pracy. Testujemy na wzmacniaczu Gryphon D300, ale również na Exposure 1010, 2010 i Arcamie A19. Próbowałem ich również z NAD, Cambridge Audio, czy tanimi wzmacniaczami z clubu Hi-Fi i w każdej konfiguracji brzmienie było bardzo dobre.
Nie potrzebujesz Hi-Endowego sprzętu, żeby dać im śpiewać, ale na pewno im to pomoże. Rekomendujemy też przewody miedziane - zwłaszcza, że sami takich
użyliśmy w środku.
INFOAUDIO.PL: To dobrze, że korzystacie z tak wielu wzmacniaczy przed wypuszczeniem kolumn.
Mads Klifoth: Trzeba! Opowiem Ci jak stroimy kolumny po pierwszych pomiarach. Kiedy zabieramy je z laboratorium, już nigdy, przenigdy nie wracamy do w pełni wytłumionego pomieszczenia. Zabieramy je do pokoju demo, oraz do naszych domów: jedna para do Ole, druga do mnie. Jeżeli brzmią dobrze we wszystkich trzech pomieszczeniach, wtedy mogą zostać zaprezentowane.
Dzięki temu mamy pewność, że to co słyszysz w pokoju demo będzie bardzo podobne do tego co usłyszysz w domu. Chcemy aby nasze kolumny służyły przez wiele lat, dlatego nie chcemy rozczarowywać ludzi już na początku, gdy przynoszą kolumny do swojego mieszkania.
INFOAUDIO.PL: Bardzo mi się podoba wasza dbałość o klientów - widać, że wam na nich zależy. Wspomniałeś o swoim domu. Jakiego systemu używasz prywatnie?
Mads Klifoth: Posiadam dwa systemy. Jeden w jadalni: SR3 Avangarde Arrete, Devialet 200 i Arcam AirDAC, tam jemy. Używam przewodów Avangarde, bo świetnie się sprawdzają. W drugim pomieszczeniu mam SR6 Avangarde Arrete, Gryphon D300, NAIM CD555 i gramofon Linn LP12.
INFOAUDIO.PL: No, poważny sprzęt...
Mads Klifoth: Bardzo poważny, ale taki musi być. Z racji, ze korzystamy z Gryphona D300 w pokoju demo, warto go mieć również w domu. Dzięki temu - znając brzmienie wzmacniacza - wiem jak głośnik zachowuje się u mnie, a jak w demoroom. Ja głównie używam Gryphona, a moja żona preferuje Devialeta, może tam łatwo zalogować się telefonem na TIDAL. To ja jestem tym, który siedzi z winem późnymi wieczorami słuchając muzyki.
INFOAUDIO.PL: Czyli normalna kolej rzeczy.
Mads Klifoth: Tak myślę. „Kochanie, chodź spać….” ale ja muszę słuchać muzyki… System zmienia się cały czas... pojawiają się nowe wzmacniacze, kupujemy je, testujemy kolumny z nimi, ciągle się rozwijamy. Jakiś czas temu wypuściliśmy model SR6 Avangarde Arrete 2.0 - jako techniczne ulepszenie, aby zyskać jeszcze więcej przejrzystości, więcej kontroli na basie i więcej szczegółów w górze pasma. Po prostu nagle stało u mnie w domu całkiem sporo SR6 w kilku konfiguracjach, wożonych w tę i z powrotem. Tak samo było z serią QR. QR3 dosyć długo stały w miejscu moich SR6, dopóki nie uzyskaliśmy dźwięku jakiego oczekiwałem. Wychodzi na to, ze mój dom to też salon odsłuchowy - tylko bez adaptacji akustycznej.
INFOAUDIO.PL: A jak Twoja żona to znosi?
Mads Klifoth: Och, wiedziała od samego początku, kiedy się poznaliśmy. Mamy porozumienie: w jadalni kolumny zawsze muszą być białe.
INFOAUDIO.PL: I to się nazywa kompromis.
Mads Klifoth: Dokładnie. Przysięgam Ci, że jak przywiozłem Devialeta 200 do domu, była bardzo szczęśliwa. Powiesiłem go na ścianie, wygląda tam świetnie. Stwierdziła: OK, jeżeli wzmacniacze mogą tak wyglądać, będę szczęśliwa, co do drugiego pokoju (z głównym systemem)… wiedziałam już wcześniej.
INFOAUDIO.PL: Czyli od początku wiedziałeś, że trzeba kupić Devialeta.
Mads Klifoth: Wiesz jak jest, jeżeli chcesz dostawać rano buziaka w policzek i dobre śniadanie, to trzeba iść na kompromis.
INFOAUDIO.PL: Doskonale to rozumiem. Ja z moją dziewczyną jesteśmy dosyć krótko ze sobą, ale już teraz pokazuje jej zdjęcia kilku testowanych urządzeń stojących na dywanie z dopiskiem: Kochanie, przygotuj się… Wracając do Ciebie: czy chciałbyś cokolwiek zmienić w swoim systemie?
Mads Klifoth: Prawdopodobnie przeprowadzę się do większego domu za jakiś czas, więc sprawię sobie R11 Arrete - to mój cel. Potrzeba do nich sporo miejsca, ale to część związana z rozwojem produktów, więc chyba nie mam wyjścia. Jest szansa, że niedługo zobaczysz pierwsze białe R11, o ile mnie ktoś nie ubiegnie. Jest taki piękny biały kolor „brilliant white”, używany przez BMW w modelach M2 i M3. Perłowy biały z delikatnym połyskiem.
INFOAUDIO.PL: Możesz go nazwać biały dla żon.
Mads Klifoth: Tak ,dokładnie: R11 Avangarde Arrete Wife Edition. W moim systemie miałem kilka wzmacniaczy takich jak NAIM, Musical Fidelity, ale póki co zostaję przy Gryphonie, który świetnie się zgrywa z Audiovectorami. Może w przyszłości zdecyduje się na monobloki Chorda, bardzo fajnie zagrały na premierze w (nie pamiętam gdzie), a R11 potrzebują sporo mocy... kto wie.
INFOAUDIO.PL: Jakie są plany na przyszłość Audiovectora?
Mads Klifoth: Zobaczycie wkrótce kilka nowych produktów. Pokażemy je w najbliższych latach. Oczywiście planujemy utrzymywać się przed konkurencją. Będąc w 100% rodzinną firmą, jesteśmy teraz rzadkim gatunkiem. Nie chcemy obcego kapitału i nie zamierzamy robić tanich rzeczy.
Wszyscy to robią: plastikowe głośniki po 300 EUR, ale to nie nasza liga. My skupiamy się na robieniu produktów z grupy Hi-End, tak jak to robiliśmy zawsze, to nasze DNA i nasza tradycja. Tak właśnie mi powiedział mój tata, kiedy miałem 5 lat: "... będziemy produkować zarówno kolumny pasywne, jak i aktywne, czy bezprzewodowe wysokiej jakości. QR jest dolną półką w naszej ofercie, a nadal są to świetne produkty w swojej cenie... i na dodatek ręcznie produkowane w Danii.
Audiovector QR1 i Audiovector QR3
Obudowy typu basrefleks z tym, że w monitorach zamiast klasycznego portu z przodu znajduje się szczelina będąca wylotem tunelu BR. QR3 posiada charakterystyczny dla większych zestawów Audiovector - port skierowany ku podłodze. Obudowę od podłogi oddziela cokół będący jednocześnie elementem podstawy.
Przetworniki nisko-średniotonowe to wyposażono w podwójne magnesy oraz trójwarstwowe membrany. Składają się one z dwóch zewnętrznych warstw aluminium, oraz warstwy środkowej o strukturze pianki. Warstwa środkowa minimalizuje rezonanse.
Za przetwarzanie wysokich częstotliwości odpowiada wstęgowy przetwornik AMT. Membranę tweetera pokryto złotem, a panel czołowy wykonano z anodyzowanego aluminium. Przetwornik AMT ochrania siatka z filtrem S-STOP. Jest to rozwiązanie podobne do stosowanych w profesjonalnych mikrofonowych systemach studyjnych. Jego zadaniem jest zwiększenie czystości i detaliczności sygnału.
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Audio Center Poland
