Modernizacja systemu nagłośnieniowego w siedzibie Mazowsza

Technologia gna obecnie w takim tempie, że rozwiązania, które kilkanaście lat temu były szczytem nowoczesności, dziś stają się powoli przestarzałe, a to co jeszcze dwa-trzy lata temu było nowinką technologiczną, obecnie staje się normą. Tak jest z systemami immersyjnymi, które obecnie coraz częściej można spotkać nie tylko podczas "okazyjnych" imprez, ale również w instalacjach stałych, a za kolejne dwa-trzy lata być może będą stałym elementem wyposażenia nowych lub modernizowanych obiektów.

Nie czekając aż to się stanie "normą", kierownictwo i ekipa techniczna "Mazowsza", przy okazji modernizacji siedziby zespołu, postawiła na właśnie takie nowoczesne rozwiązania - immersyjny system 360 stopni L-ISA firmy L-Acoustics, złożony m.in. z modułów L2D, dostarczony i zainstalowany przez Audio Plus, przedstawiciela L-Acoustics w Polsce.

 

 

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca "Mazowsze" to jeden z największych na świecie zespołów artystycznych, który od blisko 75 lat prezentuje stylizację polskiego folkloru w postaci widowiska muzycznego zawierającego elementy muzyki i tańca. „Mazowsze” przez lata nieprzerwanego istnienia stało się fenomenem i zyskało tytuł Ambasadora Kultury Polskiej oraz - mniej formalnie - perły w koronie Rzeczypospolitej. Kształt, w jakim „Mazowsze” istnieje do dziś, nadali zespołowi znakomici polscy artyści: wybitny kompozytor Tadeusz Sygietyński oraz Mira Zimińska-Sygietyńska, znana i uwielbiana przez publiczność aktorka. Obecnie dzieło swoich wielkich poprzedników z powodzeniem kontynuuje dyrektor zespołu, Maestro Jacek Boniecki.

 

[img:1]

 

Od 1948 siedziba zespołu mieści się w Karolinie, będącym częścią wsi Otrębusy. W skład siedziby wchodzi pałac Karolin (Centrum Folkloru Polskiego „Karolin”), zabytkowy zespół pałacowo-parkowy, Gościniec „Mazowsze” (hotel i restauracja) oraz Europejskie Centrum Promocji Kultury Regionalnej i Narodowej „Matecznik-Mazowsze” zwane Salą Widowiskową. I właśnie Sala Widowiskowa to miejsce, któremu przyjrzymy się bliżej.

Pracujący jeszcze do niedawna system nagłośnieniowy w Sali Widowiskowej "Matecznika" został tam zainstalowany już 18 lat temu, a więc przyszła pora na jego wymianę - zarówno na rozwiązanie zapewniające jeszcze lepszą jakość dźwięku, jak i wprowadzające nowe technologie, takie jak np. dźwięk immersyjny 360 stopni. Zdecydowano się powierzyć to zadanie systemowi francuskiej firmy L-Acoustics, wykorzystując do tego najnowsze jego dziecko - progresywne źródło liniowe z serii L, dostarczone i zainstalowane przez firmę Audio Plus, przedstawiciela L-Acoustics w Polsce.

 

[img:2]

[img:3]

 

[img:13]

Łukasz Kaźmierczak

Koordynator instalacji, Audio Plus

 

Sala "Mazowsza" to piąty system L-ISA w Polsce. Dostarczyliśmy do "Mazowsza" niesamowite narzędzie, system L2D, wyjątkowy pod tym względem, że jest to jedno urządzenia głośnikowe, które jest jednocześnie gronem głośnikowym, dającym bardzo szerokie pokrycie dźwiękiem.

 

[img:4]

[img:5]

 

Jako nagłośnienie frontowe w systemie L-ISA zastosowano 7 modułów L2D, zasilanych z 16-kanałowych wzmacniaczy L-Acoustics LA7.16. Model L2D jest pełnopasmowym progresywnym elementem źródła liniowego, który został zaprojektowany dla średnich i dużych zastosowań mobilnych oraz instalacyjnych. Wyposażony jest w osiem 3-calowych driverów ciśnieniowych sprzężonych z falowodami DOSC, osiem neodymowych, 10-calowych przetworników średnio-niskotonowych oraz cztery 12-calowe przetworniki neodymowe zamontowane na bokach, zapewniając szerokie pasmo przenoszenia ze wzmocnionym konturem LF oraz wysokim poziomem ciśnienia dźwięku.

 

[img:17]

Krzysztof Polesiński

Projektant systemów nagłośnieniowych

 

Instalacja całego sprzetu audio w sali widowiskowej zespołu "Mazowsze" jest pierwszą tego typu, w skali światowej. Są sale z systemem L-ISA lub nawet L-ISA 360 stopni, są sale z nagłośnieniem opartym na modułach L2/L2D, jest mnóstwo sal z konsoletami DiGiCo, ale żadna z nich nie łączy w sobie wszystkich tych elementów jednocześnie.

 

[img:6]

[img:7]

 

Progresywna konstrukcja obudowy L2D zapewnia 60-stopniowy kąt propagacji w płaszczyźnie wertykalnej. L2D może być użyty samodzielnie (jak to ma miejsce w przypadku sali w Karolinie) lub podwieszony pod elementem L2 jako downfill, tworząc źródło liniowe o stałej krzywiźnie o kształcie „J”. Brak kątów między elementami sprawia, że podczas montażu gron wyeliminowano ryzyko błędu, a także znacznie zwiększono szybkość przygotowania systemu - co akurat w przypadku systemu zainstalowanego na stałe ma mniejsze znaczenie.

Istotną cechą jest natomiast to, że w zakresie niskich częstotliwości seria L oferuje natywnie charakterystykę kardioidalną lub superkardioidalną, poprzez wybranie odpowiedniego presetu we wzmacniaczach, co pozwala zmniejszyć emisję energii akustycznej za i pod gronem.

 

[img:8]

[img:9]

 

[img:12]

Jacek Boniecki

Dyrektor i dyrygent zespołu "Mazowsze"

 

Dotychczas słyszałem niedoskonałą sumę indywidualnych wysiłków muzyków. A dzisiaj mogę "wyłączyć się" i słuchać niemal każdego muzyka z osobna, i jest to czytelny dźwięk, którym można się delektować. To chyba właśnie jest to wrażenie, które mnie najbardziej uderzyło.

 

Pozostałe elementy systemu immersyjnego, takie jak zestawy surroundowe i sufitowe, oparte zostały na point-source'owych zestawach współosiowych L-Acoustics z serii X. Słuchacze na widowni są więc otoczeni głośnikami z każdej strony plus dodatkowo również z góry, gdzie pracują zestawy "atmosowe". Niezależnie od miejsca, w którym aktualnie znajduje się widz, dzięki 7 gronom głównym jest on w stanie precyzyjnie zlokalizować skąd dochodzi do niego dźwięk - czy ze środka sceny, czy z jej prawej bądź lewej strony - oczywiście zgodnie z tym, jak to zostanie skonfigurowane przez realizatora dźwięku.

 

[img:10]

[img:11]

 

[img:15]

Piotr Przedbora

Realizator dźwięku PZPiT "Mazowsze"

 

W zasadzie wszystko się zmieniło. Zmieniamy kompletnie filozofię kreacji i podejścia słuchaczy do odbierania koncertów, bowiem nie miksujemy do dwóch głośników, tylko miksujemy do przestrzeni.

 

[img:14]

Miguel Hadelich

Dyrektor rozwoju w dziale Theater & Performing Act firmy L-Acoustics

 

Ta instalacja stanowi punkt odniesienia tego, jak w przyszłości powinien być  zaprojektowany teatr tego typu. Jestem ciekawy, jak ta technologia będzie tutaj wykorzystywana, bo daje on możliwości, żeby zrobić praktycznie wszystko czego się zapragnie.

 

[img:26]

[img:27]

[img:25]

[img:28]

[img:29]
 

Gdzie kupić?

L-Acoustics L-Acoustics www.l-acoustics.com

Dystrybucja w Polsce:

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz