


Modernizacja systemu nagłośnieniowego w siedzibie Mazowsza
Technologia gna obecnie w takim tempie, że rozwiązania, które kilkanaście lat temu były szczytem nowoczesności, dziś stają się powoli przestarzałe, a to co jeszcze dwa-trzy lata temu było nowinką technologiczną, obecnie staje się normą. Tak jest z systemami immersyjnymi, które obecnie coraz częściej można spotkać nie tylko podczas "okazyjnych" imprez, ale również w instalacjach stałych, a za kolejne dwa-trzy lata być może będą stałym elementem wyposażenia nowych lub modernizowanych obiektów.
Nie czekając aż to się stanie "normą", kierownictwo i ekipa techniczna "Mazowsza", przy okazji modernizacji siedziby zespołu, postawiła na właśnie takie nowoczesne rozwiązania - immersyjny system 360 stopni L-ISA firmy L-Acoustics, złożony m.in. z modułów L2D, dostarczony i zainstalowany przez Audio Plus, przedstawiciela L-Acoustics w Polsce.
Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca "Mazowsze" to jeden z największych na świecie zespołów artystycznych, który od blisko 75 lat prezentuje stylizację polskiego folkloru w postaci widowiska muzycznego zawierającego elementy muzyki i tańca. „Mazowsze” przez lata nieprzerwanego istnienia stało się fenomenem i zyskało tytuł Ambasadora Kultury Polskiej oraz - mniej formalnie - perły w koronie Rzeczypospolitej. Kształt, w jakim „Mazowsze” istnieje do dziś, nadali zespołowi znakomici polscy artyści: wybitny kompozytor Tadeusz Sygietyński oraz Mira Zimińska-Sygietyńska, znana i uwielbiana przez publiczność aktorka. Obecnie dzieło swoich wielkich poprzedników z powodzeniem kontynuuje dyrektor zespołu, Maestro Jacek Boniecki.
Od 1948 siedziba zespołu mieści się w Karolinie, będącym częścią wsi Otrębusy. W skład siedziby wchodzi pałac Karolin (Centrum Folkloru Polskiego „Karolin”), zabytkowy zespół pałacowo-parkowy, Gościniec „Mazowsze” (hotel i restauracja) oraz Europejskie Centrum Promocji Kultury Regionalnej i Narodowej „Matecznik-Mazowsze” zwane Salą Widowiskową. I właśnie Sala Widowiskowa to miejsce, któremu przyjrzymy się bliżej.
Pracujący jeszcze do niedawna system nagłośnieniowy w Sali Widowiskowej "Matecznika" został tam zainstalowany już 18 lat temu, a więc przyszła pora na jego wymianę - zarówno na rozwiązanie zapewniające jeszcze lepszą jakość dźwięku, jak i wprowadzające nowe technologie, takie jak np. dźwięk immersyjny 360 stopni. Zdecydowano się powierzyć to zadanie systemowi francuskiej firmy L-Acoustics, wykorzystując do tego najnowsze jego dziecko - progresywne źródło liniowe z serii L, dostarczone i zainstalowane przez firmę Audio Plus, przedstawiciela L-Acoustics w Polsce.
![[img:13]](/img/artykuly/zdjecia/lukasz-kazmierczak-org.webp)
Łukasz Kaźmierczak
Sala "Mazowsza" to piąty system L-ISA w Polsce. Dostarczyliśmy do "Mazowsza" niesamowite narzędzie, system L2D, wyjątkowy pod tym względem, że jest to jedno urządzenia głośnikowe, które jest jednocześnie gronem głośnikowym, dającym bardzo szerokie pokrycie dźwiękiem.
Jako nagłośnienie frontowe w systemie L-ISA zastosowano 7 modułów L2D, zasilanych z 16-kanałowych wzmacniaczy L-Acoustics LA7.16. Model L2D jest pełnopasmowym progresywnym elementem źródła liniowego, który został zaprojektowany dla średnich i dużych zastosowań mobilnych oraz instalacyjnych. Wyposażony jest w osiem 3-calowych driverów ciśnieniowych sprzężonych z falowodami DOSC, osiem neodymowych, 10-calowych przetworników średnio-niskotonowych oraz cztery 12-calowe przetworniki neodymowe zamontowane na bokach, zapewniając szerokie pasmo przenoszenia ze wzmocnionym konturem LF oraz wysokim poziomem ciśnienia dźwięku.
![[img:17]](/img/artykuly/zdjecia/krzysztof-polesinski-org.webp)
Krzysztof Polesiński
Instalacja całego sprzetu audio w sali widowiskowej zespołu "Mazowsze" jest pierwszą tego typu, w skali światowej. Są sale z systemem L-ISA lub nawet L-ISA 360 stopni, są sale z nagłośnieniem opartym na modułach L2/L2D, jest mnóstwo sal z konsoletami DiGiCo, ale żadna z nich nie łączy w sobie wszystkich tych elementów jednocześnie.
Progresywna konstrukcja obudowy L2D zapewnia 60-stopniowy kąt propagacji w płaszczyźnie wertykalnej. L2D może być użyty samodzielnie (jak to ma miejsce w przypadku sali w Karolinie) lub podwieszony pod elementem L2 jako downfill, tworząc źródło liniowe o stałej krzywiźnie o kształcie „J”. Brak kątów między elementami sprawia, że podczas montażu gron wyeliminowano ryzyko błędu, a także znacznie zwiększono szybkość przygotowania systemu - co akurat w przypadku systemu zainstalowanego na stałe ma mniejsze znaczenie.
Istotną cechą jest natomiast to, że w zakresie niskich częstotliwości seria L oferuje natywnie charakterystykę kardioidalną lub superkardioidalną, poprzez wybranie odpowiedniego presetu we wzmacniaczach, co pozwala zmniejszyć emisję energii akustycznej za i pod gronem.
![[img:12]](/img/artykuly/zdjecia/jacek-boniecki-org.webp)
Jacek Boniecki
Dotychczas słyszałem niedoskonałą sumę indywidualnych wysiłków muzyków. A dzisiaj mogę "wyłączyć się" i słuchać niemal każdego muzyka z osobna, i jest to czytelny dźwięk, którym można się delektować. To chyba właśnie jest to wrażenie, które mnie najbardziej uderzyło.
Pozostałe elementy systemu immersyjnego, takie jak zestawy surroundowe i sufitowe, oparte zostały na point-source'owych zestawach współosiowych L-Acoustics z serii X. Słuchacze na widowni są więc otoczeni głośnikami z każdej strony plus dodatkowo również z góry, gdzie pracują zestawy "atmosowe". Niezależnie od miejsca, w którym aktualnie znajduje się widz, dzięki 7 gronom głównym jest on w stanie precyzyjnie zlokalizować skąd dochodzi do niego dźwięk - czy ze środka sceny, czy z jej prawej bądź lewej strony - oczywiście zgodnie z tym, jak to zostanie skonfigurowane przez realizatora dźwięku.
![[img:15]](/img/artykuly/zdjecia/piotr-przedbora-org.webp)
Piotr Przedbora
W zasadzie wszystko się zmieniło. Zmieniamy kompletnie filozofię kreacji i podejścia słuchaczy do odbierania koncertów, bowiem nie miksujemy do dwóch głośników, tylko miksujemy do przestrzeni.
![[img:14]](/img/artykuly/zdjecia/miguel-hadelich-org.webp)
Miguel Hadelich
Ta instalacja stanowi punkt odniesienia tego, jak w przyszłości powinien być zaprojektowany teatr tego typu. Jestem ciekawy, jak ta technologia będzie tutaj wykorzystywana, bo daje on możliwości, żeby zrobić praktycznie wszystko czego się zapragnie.