
Rosso Fiorentino - nowa włoska marka w Polsce
O rzeczach wyprodukowanych we Włoszech zwykło się mówić, że mają "włoski design" jednak objętość estetycznych emanacji tego pojęcia jest tak szeroka, że trudno dziś jednoznacznie powiedzieć czy dany produkt rzeczywiście zaliczyć można do włoskiej szkoły estetycznego smaku. O tym czy debiutujące na polskim rynku kolumny Rosso Fiorentino są faktycznie piękne zdecydują klienci - nam się bardzo podobały.
Rosso Fiorentino... tłumacząc z włoskiego Czerwony Florentyńczyk... to przydomek jaki nadano Giovani Battista di Jacopo - XVI-wiecznemu malarzowi o rudych włosach. Tak też Francesco Rubenni - twórca marki postanowił nazwać powołaną do życia przez siebie firmę. Ma ona swoją siedzibę we Florencji - stolicy Toskanii, miejscu w którym sztuki piękne królują niepodzielnie od wielu stuleci.
Pierwszy rzut oka na zestawy przywodzi raczej skojarzenia z rzeźbami. Te nawet najmniejsze kolumienki sprawiają wrażenie dość monumentalnych. Prawie całkowicie pozbawione zaokrągleń, proste bryły podejrzewać można o silną osobowość. My ich "nienachalną" urodę - jakby powiedziała Maria Czubaszek - zaakceptowaliśmy bez problemu, ale miłośnicy zapożyczonych z Porsche 911 zaokrągleń będą musieli lekko przygasić światło. Ale zdjęcia nie oddają całej prawdy. Jeśli zaakceptujemy dominujący, ciemny kolor wykończenia większości modeli, to warto później przyjrzeć się im nieco bliżej. Dostrzeżemy wówczas staranne wykończenie i efekty dbałości o każdy, nawet najmniejszy detal. Ale w przypadku kolumn, w ostatecznej ocenie, to nie ich wygląd jest decydujący. Dla każdego audiofila liczyć się będzie brzmienie, a tu włoscy konstruktorzy - podobnie jak w przypadku design - zadbali o każdy element, który je tworzy.
To dość skomplikowana konstrukcja - powiedział nam Sebastian Frysiak - właściciel sklepu ULTIMATE AUDIO w Koninie. W przypadku kolumn podstawkowych do dyspozycji mamy dedykowane standy, które dociążono tłuczonym marmurem - to oczywiście zwiększa ich masę, stabilizuje, a tym samym likwiduje część drgań pochodzących z podłoża.
Sebastian Frysiak - właściciel salonu ULTIMATE AUDIO w Koninie.
Włoski producent posiada w ofercie 4 serie, w obrębie których znajdziemy dwa lub trzy modele. Florentina i Sienna to dwa najwyższe modele serii Flagowej. Reference i Prestige poprzedzają kolumny Classic serii będące najskromniejszymi w ofercie. Wszystkie serie posiadają starannie dobrane komponenty. Dotyczy to zarówno materiałów użytych w konstrukcji zestawów, elementów zwrotnic jak i przetworników. Wśród marek zobaczymy takich uznanych producentów jak ScanSpeak, Vifa, Peerless oraz Morel.
We flagowym modelu Florentia zamontowane są, produkowane w kooperacji z B&C Speakers przetworniki własnej konstrukcji. Ponadto firma Rosso Fiorentino korzysta z okablowania firmy Van den hul. Wszystkie inne elementy produkowane są we Włoszech, przez włoskich rzemieślników i wyłącznie z włoskich materiałów.
Rosso Fiorentino to nie tylko kolumny. Firma posiada bardzo silne i wyraźnie zaznaczone związki z muzyką. We Florencji przy Via di Badia a Ripoli znajduje się klub muzyczny La sala del Rosso będący miejscem koncertów, spotkań muzyków oraz starannie zaadoptowaną akustycznie przestrzenią, gdzie kolumny Rosso Fiorentino mają możliwość sprawdzić się w roli systemów PA.
foto producenta: Francesco Rubenni (pierwszy z lewej) oraz Lee Sklar (pierwszy z prawej) - w klubie La sala del Rosso z zestawami Florentina. Format muzyka jakim jest Lee świadczy najlepiej o jakości muzyki, jakiej posłuchać można w klubie.
Sebastian Frysiak w klubie La sala del Rosso z twórcą marki Francesco Rubenni
Ten klub to także miejsce gdzie testowane są, produkowane przez Rosso Fiorentino kolumny. W podziemiach domu na przedmieściach Florencji znajduje się - delikatnie mówiąc okazała sala odsłuchowa. Ciekawskich odsyłamy na stronę internetową.
Słuchaliśmy tam najmniejszych zestawów Rosso Fiorentino i pomimo ich niepozornych rozmiarów byliśmy zadziwieni, że dźwiękiem i muzyką z tak niewielkich monitorów można wypełnić tak duża przestrzeń - wspomina swoją wizytę we Florencji Sebastian Frysiak.
Ta firma nie traktuje swoich produktów tylko jako doskonale zaprojektowanych i zbudowanych zestawów głośnikowych. Słuchając tych zestawów w domu, możemy spodziewać się, że usłyszymy dokładnie to, co zostało zarejestrowane w trakcie koncertu na scenie.
Ciekawym aspektem jest nazewnictwo kolumn. To miasta lub dzielnice, nazwy Florentina, Siena, Fiesole, Certaldo brzmią znajomo dla każdego kto podróżował po Italii i rozpoznaje te miejsca... ciekawe czy polscy producenci odważą się nazwać swoje urządzenia bardziej swojsko brzmiącymi nazwami, w kolejce czeka wiele wspaniałych polskich nazw własnych.
W konstrukcjach pochodzących z wyższych serii zamontowano przetwornik hiprewysokotonowy. Producent nazywa go Ribbon Diaphragm Ultrasonic Generator - jego pasmo przenoszenia sięga do 100 kHz.
Tradycyjna włoska dbałość o detale - "autorskie" porty głośnikowe i starannie dopasowane elementy.
W kolumnach Rosso Fiorentino ukośne panele boczne mogą mieć różne kolory, pokryte są także naturalną skórą.
Salon ULTIMATE AUDIO w Koninie oferuje praktycznie wszystkie urządzenia, z których stworzyć będzie można dowolny tor audio: gramofony, głośniki, głośniki instalacyjne, urządzenia stereofoniczne, kina domowe, słuchawki, kable, stoły hi-fi, akcesoria, płyty CD/VINYL. Dzięki szerokiemu przekrojowi wyselekcjonowanych marek oraz dużej ilości produktów na miejscu salon zadowoli nawet najbardziej wymagających Klientów.